Sidvisningar förra veckan

torsdag 17 februari 2011

Resurs eller börda?

Idag har jag varit på en fantastisk föreläsning.
Wow!!
Om anhörig stöd.
Om att hur vi inom vård o omsorg ser på anhöriga. Är de underbara, hemska eller spelar de ingen roll? Detta har faktiskt lagstadgats om. Att man inom kommunen MÅSTE ge anhörigstöd. Visste ni det? Helst ni som är anhörig till någon som har funktionshinder, äldre eller är långtidssjuk… Att ni har RÄTT till stöd? Rätt fantastiskt va´? Vi fick verktyg att inse att vilken tillgång anhöriga kan vara. Hur vi kan och ska försöka få med dem i vårt arbete. Också inse varför att många anhöriga är ”så där jobbiga”.  Sorgen och allt annat som gör dem till detta. Hur man kan göra och vad man ska göra.
Själv som anhörig vet jag vad man ibland måste vara en av de där jobbiga… Och att den som sitter framför mig får ”skiten” för det något som kanske hände för 5år sedan… Att man kämpar innan man ens behöver för det är en vana. Att man är van att man måste vara ” a pain in the …” Kan bli trött av att bli klappad på huvudet och nedvärderad. Att de verkar anse att jag inte fattar vad som är bäst för min son??!! Vem skulle veta det bättre än jag? Jag som fött o följt honom i snart nio år… När någon som ibland knappt träffat honom anser att p.g.a. utbildning kan det. Som om alla pojkar med utvecklingsstörning vore en homogen grupp?? Skall sägas att de flesta runt min son idag, känner jag en väldig respekt för och tycker att de respekterar oss som anhörig.
Jag ÄLSKADE dagens utbildning.
Såklart jobbar jag som jag lär J. Försöker att få med anhöriga och övrig som finns runt de personer jag stöttar varje dag.
Nu hoppas jag o tror jag att detta kommer spridas och att jag inte behöver komma ses som en hemsk anhörig.
Bästa meningen idag:
SE ANHÖRIGA SOM EN RESURS  (inte en börda)
Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar